Nietypowa to konferencja, skoro ani nie była jak co roku podsumowaniem Ogólnopolskiego Przeglądu Małych Form Teatralnych im. A.Luterka, ani nie odbyła się w naszej auli „na żywo”. Pandemia zmienia nie tylko nasze zwyczaje. Jeżeli nie mogła być poLuterkową konferencją, realizującą temat przewodni każdego przeglądu teatralnego, trzeba było znaleźć inny temat. Źródłem inspiracji w tym roku był projekt UG „Betweetn.Pomiędzy”. Uczestnicy webinarów omawiali funkcjonowanie teatrów w czasach totalnej pandemii, a więc problem nam - organizatorom OPMFT – bardzo bliski.

microsoftteams image 21

Do udziału w naszej konferencji zostali zaproszeni znawcy tematu: aktorzy, teatrolodzy, reprezentanci teatrów i domów kultury oraz uczniowie naszego liceum. Wszyscy prelegenci omawiający funkcjonowanie teatrów w czasie izolacji, podkreślali proces szybkiego powrotu do działania po ogłoszeniu lockdownu. Teatry, aktorzy nie mogą żyć bez widowni, więc one muszą wejść do jego domu dzięki Internetowi. Tę prawdę potwierdzili wszyscy zaproszeni goście.
Tak właśnie funkcjonuje Teatr Szekspirowski organizujący w dalszym ciągu pokazy spektakli, m.in. w ramach cyklu Teatry Europy i Świata czy Festiwalu Szekspirowskiego, i liczne projekty edukacyjne. Cenne informacje przekazane przez Annę Ratkiewicz (kierownik działu edukacji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, autorka i realizatorka wielu projektów teatralnych, doktorantka UG), na pewno zachęcą młodych ludzi do zajrzenia na stronę GTS i obejrzenia wybranego dramatu W.Szekspira w języku angielskim, wysłuchania wykładu prof. Limona lub onlinowego zwiedzania teatru. Oferta bardzo bogata, ciągle zmieniana, nastawiona na uatrakcyjnienie procesu edukacji teatralnej.
Magdalena Bohan- Jachimek (aktorka, reżyserka, scenografka, opiekunka Teatru „W kaczych butach”), przedstawiła blaski i cienie bycia aktorką nie tylko w czasie pandemii. Mało który aktor z taką szczerością opowiada o problemach związanych z wykonywaniem tego zawodu, o rozterkach, wyborach, momentach zniechęcenia, szczególnie w tym trudnym dla ludzi teatru momencie. Jednak, gdy się jest optymistycznie nastawionym do świata, gdy ma się siłę do walki i wsparcie najbliższych, można pokonać przeciwności losu- przekonywała p. Bohan-Jachimek.
Wejherowska scena też nie zaprzestała działań, o czym przekonywali: Monika Płomin i Adam Szulc (reprezentanci współorganizatora konferencji, czyli Wejherowskiego Centrum Kultury, odpowiedzialni za promocję wydarzeń kulturalnych), prezentując cykl wydarzeń, jakie miały miejsce w Filharmonii Kaszubskiej i zapraszając na kolejne: słuchowiska („Noc Kupały”, „Złote serce”), próby spektakli i koncertów, spotkania z ludźmi kultury („Artyści w sieci”).
Inwencja twórcza nie opuściła także organizatorów Międzynarodowego Festiwalu Literatury i Teatru „Between.Pomiędzy” oraz programu „Edukacja. Kosmopolis 2020”. Jego współorganizatorka -Małgorzata Woźniak (absolwentka Wiedzy o Teatrze na UG, współorganizatorka Międzynarodowego Festiwalu Literatury i Teatru „Between.Pomiędzy”, obecnie studentka II roku filologii polskiej na Uniwersytecie im. A.Mickiewicza w Poznaniu) - omówiła założenia projektu, w którym biorą udział również nauczyciele i uczniowie naszego liceum. Przedstawiła także zalety studiowania Wiedzy o Teatrze na UG, dała wiele cennych wskazówek dotyczących samorozwoju, angażowania się w projekty, ciągłego zdobywania wiedzy i umiejętności.

W nieco innej tonacji wypowiedziała się dr Joanna Lisiewicz (teatrolog, nauczyciel akademicki, autorka książki Milczenie w teatrze Samuela Becketta i Tadeusza Różewicza). To była bardziej rozmowa z uczestnikami na temat lektur szkolnych, prowadząca do odpowiedzi na pytanie „Jak nie zabić lektury?”. Szukając owej odpowiedzi, prelegentka nawiązała do webinarium „44 pytania na temat Dziadów”, które odbyło się w ramach festiwalu „Between.Pomiędzy”. Odpowiedź wydaje się prosta: dać sobie szansę na bezpośredni kontakt z tekstem, by go zaakceptować lub odrzucić; jednak wybór ten musi płynąć z lektury oryginału, nie z drogi „na skróty” i czytania streszczeń. Drogą do oswojenia trudnych lektur jest także oglądanie inscenizacji lektur.
W tej wirtualnej edycji Konferencji nie mogło zabraknąć głosu młodych. Oliwia Langa, Łucja Nawrot, Monika Fischer, Dominika Jezierska - uczennice p. Beaty Płotki. Zainspirowane webinari um na temat podróży Witkacego (tu znowu ukłon w stronę festiwalu „Between.Pomiędzy”), przedstawiły najciekawsze wątki z biografii i twórczości Witkacego.

Tak oto zakończyliśmy nasze spotkanie z teatrem czasie pandemii. Czy warto było, niech oceni to 50 uczestników on linowego spotkania, zadaniem których jest napisanie recenzji/sprawozdania. Na pewno pozytywnie oceniała konferencję p.Katarzyna Bojke- dyrektorka liceum: konferencja na świetnym poziomie, z gośćmi, którzy  swoją energią i uśmiechem zdalnie ogrzali zimne, bo pozbawione uczniów i nauczycieli, mury Sobieskiego. Panie mówiły zajmująco, każda w swoim stylu, a ich pasja aż wylewała się z ekranu. I ta piękna polszczyzna i dykcja …  Jestem pod wrażeniem i dziękuję za to. Po angielsku mówi się: You’ve made my day😊 Bardzo proszę przekazać gościom moje ukłony i podziękowania.

E.Ł-S