W dniu 16 marca 2023 r. połączone siły humanistyczno- prawnicze ( klasa 2a i 1 a) wyjechały na Dni Otwarte Wydziału Nauk Społecznych UG. Pracownicy naukowi wydziału przygotowali dla nas szereg atrakcji, prelekcji i warsztatów. Mieliśmy również okazję wysłuchać wykładu dr. Jacka Wojsława, adiunkta w Instytucie Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na temat „Od Hitlera i Stalina do Putina. Propagandowe schematy komunikowania”.

MicrosoftTeams image 2023 03 23T120618.123

A tak o wyjeździe pisze uczeń 1a, Nikodem:
„Czas spędzony na UG wzbogacił mnie o wiele nowych doświadczeń oraz ciekawychwspomnień. Uczelnia zapewniła nam rozrywkę poprzez możliwość uczestnictwa w wielu warsztatach oraz wystawach. Braliśmy udział w zajęciach fotograficznych, na których poznaliśmy metody pracy  studentów fotografii oraz obejrzeliśmy ich przykładowe prace. Kto chciał, mógł samodzielnie przygotować  sesję zdjęciową. Podczas pobytu na Uniwersytecie Gdańskim odwiedziliśmy uniwersytecką  stację radiową („Radio Mors”) i zobaczyliśmy, jak wygląda codzienna praca studentów w studiu. Następnie  został nam przedstawiony wydział dziennikarstwa, gdzie mogliśmy się wykazać również wiedzą z dziedziny marketingu, tworząc w grupach własną strategię sprzedaży. Na sam koniec poszliśmy na wykład o propagandzie. Pozyskaliśmy wiele istotnych, szczególnie dla klasy prawniczej, informacji z zakresu propagandy na przykładzie strategii znanych nam z historii dyktatorów. Uważam wyjazd do UG za udany. Uczelnia proponuje luźny schemat zajęć oraz możliwość kształcenia się w różnych kierunkach jednocześnie w ramach dodatkowych godzin lekcyjnych, co pozwala na budowę bogatego w różnorodne doświadczenia” CV.
A w notatkach Tatiany z wykładu czytamy:
Czym właściwie jest propaganda?
Uznajemy to za swego rodzaju monolog, podczas którego nadawca wpływa na adresata, a celem tej komunikacji jest mieszanie informacji prawdziwych z kłamstwami.
Propagandę w swych zapiskach z 1942 r. opisał George Orwell (autor między innymi „Folwarku zwierzęcego” czy „Roku 1984”) mówiąc, iż „w gruncie rzeczy propagandą może być wszystko". Słowa te oznaczają, iż jeżeli informacje zostaną odpowiednio wyselekcjonowane, mogą być one manipulacją.
Jakie są zasady propagandy?
Pierwsza z wielu polega na budowaniu komunikatów propagandowych na podstawie odwołania się do informacji, które u odbiorcy wywołają emocje. Można to wykonać za pomocą „rysowania figury wroga” . Innym sposobem jest ocieplanie wizerunków polityków (w tym również dyktatorów). Wykonać można to za pomocą kręcenia filmów na temat polityków, w którym przedstawiane zostanie ich „dobro” i zalety oraz tworzenie swego rodzaju kultów wokół osób rządzących (np. dyktatora).
Kolejna zasada polega na utrwaleniu przekazywanych informacji. Wielokrotnie powtarzany przekaz, skutkuje skłonnością odbiorcy do podejmowania decyzji pod wpływem tych wielokrotnie powtarzanych bodźców.
Z innych zasad wymienić możemy zrozumiałość i prostotę przekazu, która osiągnięta  zostaje dzięki użyciu  klarownych i prostych informacji,  jest w stanie zrozumieć je każdy masowy odbiorca. Zasada przystosowania lub pomniejszania znaczenia komunikatu polega na celowym „przecenieniu” lub „niedocenienie” konkretnych informacji, postaw, wydarzeń itp.
Jak bronić się przed propagandą i błędnymi informacjami?
Aby uniknąć błędnych przekazów, należy: weryfikować źródła, z których korzystamy, użytkować jakościowe mass media, porównywać różne źródła informacyjne oraz poświęcić czas na lekturę tekstów dłuższych i mniej powierzchownych.